Хомоеротика:секс,вино,безсмъртие
Доскоро западните ориенталисти пренебрегваха проблема за същността на сексуалната култура на арабския свят и тяхната интерпретация буквално репродуцираше европейските фантазии за "пансексуализирания Среден Изток,място на лиминалност на Другия източен [човек]-екзотичен,феминизиран".
следва
"Арабската средновековна култура-любов,вино,еротика",2002,том 2,Цветан Теофанов
Явлението хомосексуализъм: кратка разходка в историята
Автор д-р Клара Стаматова
Арабистът Цв. Теофанов нарича хомоеротиката в арабския свят “секс, вино, безсмъртие”. “Олимпийските богове, пише авторът, поклонниците на Бакхус, бедуинското пиршество, спасената душа на истинския вярващ мюсюлманин всички те според автора изразяват обща тенденция към употреба на едни и същи символи: виното, благоуханието, птицата, виночерпеца, певицата... Райските удоволствия са незрелите и безгрижни наслади на младостта ненаситният секс, опиянението, обилието, волността на душата птица. Вечността обезсмисля възпроизвеждането, затова в рая не се раждат деца”.
По отношение на хомосексуалните прояви в класическата арабска литература в известна степен можем да говорим за “западно” неразбиране алюзиите се използват за политически и сатирически внушения и се възприемат като показател за сексуалната извратеност на арабите. От друга страна обаче, гей-обществата използват класическите арабски текстове за свои цели. Всъщност класическият арабски език не разполага с точна дума за хомосексуализъм и това означава ли, че смисълът, вложен в него, липсва в културата на народа? В съвременните арабски речници смисловото значение на този термин се изразява като `сексуален маниак`. Според Дж. Манроу напр. “в предмодерната арабска цивилизация не е имало хомосексуалисти”, а Ф. Дъглас твърди, че “в арабо-мюсюлманската културна сфера истинският хомосексуализъм, доколкото той действително присъства, представлява психологически проблем в по-малка степен [отколкото в западната култура]”.
В средновековния ислям сексуалността на човека е зависела от ролята му в половото общуване. Активно да проникваш означавало да господстваш, а в обратната роля да служиш, т. е. сексуалността се възприема като действие на мъж, който изпълнява активната роля и обладава по-нискостоящите и от двата пола. Както обществото и семейството, логично е и сексуалното общуване в исляма да се базира на пирамидалната структура, основана на отношeнията “мъж - жена”, “завоевател - завоюван”, “мюсюлманин - немюсюлманин”. Робите (мъже и жени), военнопленниците, момчетата, наложниците, съпругите и женствените мъже били използвани и оскърбявани от мъжкия елит, а проституцията (юноши, жени, момичета в момчешки дрехи) получила голямо разпространение. Дори раят, според Корана, е вечност на плътското блаженство на мъжа. В него обаче няма хомосексуални удоволствия, а райски красавици хурии, които според Корана са и девици, и любещи съпруги: “Богобоязливите ще са в градини и в блаженство... Облегнати на подредени престоли... И ще им дадем за съпруги хубавици с големи очи”. Ислямът не обръща внимание на сексуалните отношения между жени.
Ислямските традиции допускат възможността между нормални хора от един и същи пол, особено между мъж и юноша, да се породи съблазън. За ислямското законодателство обаче, редом с най-големите грехове, като консумацията на свинско месо и леш, пиенето на кръв и отдаването на разврат, е и содомията. Аз-Захаби цитира изказване на Мохамед, което гласи: “Четири [вида хора] ще предизвикат гнева на Аллах и ще си спечелят неговото недоволство: ...мъжете, които се оприличават на жени, жените, които се оприличават на мъже, онзи, който спохожда животни, и онзи, който спохожда мъже”.
Необходимо е да се споменат и делата на лутитите (от древния пророк Лут и неговото племе), които на три места в Корана са обвинени в мъжеложство, а в повечето от кораничните стихове се загатва за осъдителните им сексуални традиции. Според Корана Лут бил изпратен като пророк при жителите на град Содом, които вършели хомосексуални деяния. Те не се вслушали в наставленията му и продължили своите безчестия. Накрая Лут напуснал града през нощта заедно с повярвалите. А народът му бил погубен от пороен дъжд и земетресение. “И пратихме Лут, който каза на своя народ: ”Нима вършите скверността, с която не ви е предшествал нито един от народите? При мъжете ходите със страст наместо при жените. Вие сте хора престъпващи”.
Прочутият арабски поет Абу Нуас (поч. 813815) има следния стих:
О, недей да ме кориш, че твоят укоре съблазън.
Мойта болест излечи с туй, от което съм болен.
Жълто [вино], което не познава скръбта.
Ако докосне камък, и него ще стори щастлив.
От ръката на момиче в одеждите на момче,
Което има две любими неща: мъжеложството и разврата.
Неслучайно Цв. Теофанов отделя значимо място на виното в хомоеротиката, имайки предвид образа на виночерпеца. Ако проследим митологията на различните езически религии, няма да открием ясни доказателства за сексуални връзки между виночерпец и “господар”, но ще видим някои намеци. В хетската митология напр. се разказва за първия цар на боговете Алалу, свален от своя виночерпец Ану, който след други девет години бил низвергнат от виночерпеца си Кумарби. Той отхапал тестисите му и глътнал част от семето, забременял и родил трима богове, единият от които е Тешуб, богът на бурята и наследник на Кумарби. Явно е, че тук откриваме намек за сексуален контакт.
Показателен е и гръцкият мит за младия пастир Ганимед. Върховният бог Зевс се влюбил в него и изпратил своя орел да го отвлече. “Най-красивият от смъртните” станал виночерпец на Олимп и бил дарен с безсмъртие. Той бил “момчето” на Зевс в пълния смисъл на думата и поднасял безсмъртието в течната му форма. По същия начин и според Корана “увековечените, вечно млади юноши” едновременно и притежават, и поднасят вечна младост.
No comments:
Post a Comment