Пиер и Жил в България

За първи път имената на Пиер и Жил попаднаха буквално в ръцете ми от корицата на албум на Taschen от серията Icons („Икони”). Темата на албума е “Sailors and Sea” (Моряци и море) и съдържа произведенията на дуото, посветени на тая тематика. Още с първите разлистени страници разбрах защо са влезли именно в „Икони”. Творчеството на Пиер и Жил се състои от икони. Те взимат икони и ги увековечават в бляскави и екстравагантни шедьоври.

Пиер Комой и Жил Бланшар са съответно фотограф и художник, гей двойка в живота и в работата си. Автори са на около 800 изключителни фотографии-рисунки изработени по техника, подобна на тази на гениалния чешки фотограф Ян Саудек. Двамата измислят пищни и причудливи сюжети за своите фотографии, скицират ги, избират модел, Жил оформя декора, Пиер снима и накрая отново Жил ретушира и оцветява избраният внимателно кадър така, че да бъде уникален. И творбите им наистина са. Цените на оригиналите им надхвърлят 70 000 евро. В творбите си са запечатали десетки икони на поп културата — Мадона, Мерилин Менсън, Катрин Деньов, Наоми Кембъл, Жан-Пол Готие, Силви Вартан, Кайли Миноуг, Дейвид Бауи, Бой Джордж, Нина Хаген и много други.

Двамата са заедно вече 30 години. 30 години, през които стилът им не се е променил особено: еклектичен, повлиян еднакво както от изисканата и пищна класика на рококо, сецесиона, бароковата театралност и игра със светлини и сенки, така и от модерният дух на поп-арта, нео-готик стилистиката и гей културата; и всичко това, движещо се по ръба на кича, а твърде често и на благоприличието.

Изложбата на двамата в България е първата им самостоятелна изложба в държава от Югоизточна Европа. Ще се състои от 10 май до 6 юни 2008 г. в Софийска градска художествена галерия, ул. Гурко 1. Организатори са Списание 1 (които напоследък проявяват особено внимание не само към еко, но и към гей темите) и Френския институт в София.

Пиер и Жил в дати (от сп. “1″)

Пиер е роден в Ла Рош сюр Йон през 1950 г., а Жил в Хавър през 1953 г.. В началото на 70-те години Жил получава диплома от Хавърското Училище за Изящни изкуства, докато Пиер изучава фотография в Женева. През 1974 г. Жил води едногодишна кореспонденция с Анет Месаже, премества се в Париж, където рисува, прави колажи, колекционира снимките от фотоматон и прави илюстрации за списания и реклама. След военната си служба през 1973 г. Пиер започва да работи в Париж като фотограф за списанията Rock & Folk, Dépêche Mode и Interview.

1976-1981
През пролетта на 1976 г. Пиер и Жил се срещат на откриването на бутик Kenzo в Париж и заживяват заедно. Техният апартамент-ателие се намира на улица Блан Манто в Париж. От 1977 г. за тях изглежда очевидна идеята да работят заедно. Пиер снима, а Жил рисува, всеки се намесва в работата на другия. Техните снимки за вестник Façade ги правят известни за широката публика. Те снимат Анди Уорхол, Салватор Дали, Мик Джагър, Ив Сен Лоран и Иги Поп. Първа серия на Гримасите, като модели са техни приятели. 1978 г. отбелязва началото на периода Палас, култовият сериал, за който те изготвят афишите и поканите … През 1979 г. се преместват в квартала на Бастилията. Осъществяват първото си пътуване до Индия. Работят за Тиери Мюглер, правят обложки за дискове…

1982-1985
Реализирането на филма Адам и Ева през 1982 г. отбелязва истински обрат в тяхната работа. Те създават първия си самостоятелен сериал на Малдивите и Шри Ланка, Децата на пътешествията. През 1983 г. първа самостоятелна изложба в галерията Тексбраун в Париж с Паради и Гарсон дьо Пари. През 1984 г. излагат творбите си в „Ателие 84” в АРК-Музей на Модерното изкуство на град Париж. Множество съвместни прояви музиканти или певци (Етиен Дао, Лио, Аманда Лиър и японката Сандий) 1985 г. първия клип с групата Микадо. Изложба в Арт Гиндза Спейс в Токио.

1986-1996
Изложба на Корабокрушенци и на Ревлите през 1986 г. в галерия Самиа Саума в Париж. Те засягат темите за религията и за светците. Работят с Тома, лаоски младеж, който е техен стилист и асистент в продължение на 10 години. 1989 г. бележи началото на приятелството им с Марк Алмон, с когото реализират клип. От 1990 г. живеят и работят в Пре-Сен-Жерве. Ателието и студиото отговарят на представата за техния свят, струпването на предметите е един непрекъснат извор на вдъхновение. Двамата осъществявят многобройни пътувания в Азия. През 1992 г. излагат творбите си в Санкт Петербургския Музей на съвременното изкуство Дягилев, а през 1995 г - в Москва. През 1993 г. получават Голямата Награда за фотография на Париж. През 1994 г. те реализират сериала На ръба на Меконг в Лаос и Тайландските боксьори в Бангкок. През 1995 г. правят изложба в галерия Розлин Оксли9 в Сидни, и реализират афиша на Заговезни „Gay & Lesbian”. Работят върху Красивите негодници и Удоволствията на гората. През 1996 г. е първата ретроспекция в Европейската Къща на Фотографията в Париж, където двамата творци създават концепция за различни сценографии според избраните теми. Тази изложба има огромен успех. Каталогът, издаден от Ташен, с текстове от Бернар Маркаде и Дан Камрон, се превръща в световна референция.

1997-1999
През 1998 г. Музеят на изящните изкуства на Валенсия им посвещава ретроспекция, през декември Нежно Насилие е първата им изложба в Галерия Жером дьо Нуармон, Париж. След което - през 1999 г. те участват в изложбата и представят също така ретроспекция на творбите си в Турун Тайдемузео, Турку, Финландия.

2000
2000 година е богата на събития за тях. Посветена им е значителна изложба в рамките на салона Appearance в Болоня, двамата вземат участие в Голямата изложба „Красотата” в Авиньон., за която представят инсталация с творбите Радха и Кришна. Следва голямото признание по време на тяхната ретроспективна изложба, организирана от Дан Камрон в Ню Мюзиъм (Нов Музей на съвременното изкуство) в Ню Йорк и в Центъра за Изкуства Йерба Буена в Сан Франциско. Запознават се с Кенет Енджър и Джеймс Бидгууд, с които поддържат все така едно голямо приятелство.

2001-2004
От 9 ноември 2001 г. Изтръгни сърцето ми е тяхната втора самостоятелна изложба в галерията Жером дьо Нуармон, тази изложба ще бъде след това представена в КунстХаус (Център за изкуство) във Виена през 2002 г. В края на 2002 г. излиза публикация на Албума Пиер и Жил, произведение, съчетаващо повече от 540 творби. т 17 януари до 2 март 2003 г. е организирана ретроспекция Пиер и Жил в брюкселският Ботанически музей. След което в Ню Йорк е изложбата Пиер и Жил в галерията Робърт Милър от 14 до 28 юни 2003 г. рез 2004 г. Пиер и Жил представят своята първа ретроспекция в Азия. Красив дракон е представен първо в Сеулския музей на изкуствата (Корея), след което в Сингапурския музей на изкуствата (Сингапур). т 24 септември до 18 ноември двамата представят нова самостоятелна изложба в галерията Жером дьо Нуармон, Голямата Любов.

2005-2007
От 26 септември до 15 ноември 2005 г. за откриването на музея на съвременното изкуство на Шанхай (МСА) е представена голяма изложба Ретроспекция на Пиер и Жил. ворбата Капитан Немо е представена под патронажа на Ерик Тронси по време на изложението Силата на Изкуството, голяма изложба на артистичната сцена във Франция, организирана в Гран Пале в Париж от 10 май до 25 юни 2006 г. амостоятелна изложба Един Перфектен Свят в галерията Жером дьо Нуармон от 10 ноември 2006 г. до 10 януари 2007 г. От 20 февруари до 20 май 2007 г. Музеят Д’Орсе кани Пиер и Жил да изложат нова творба, създадена в рамките на Кореспонденции, Музеят д’Орсе/ Съвременно изкуство, Смъртта на Авел, противопоставена на Смъртта на Авел на Венсан Фьожер де Фор.

Ретроспекция от 22 февруари до 8 април 2007 г., в Московския Дом на Фотографията, Московския Манеж, след което от 20 април до 25 май в Мраморния палат на Руския музей в Санкт Петербург. Голяма изложба на ретроспекции от 26 юни до 23 септември 2007 г. в Центъра Жьо дьо Пом в Париж по случай 30 годишнината от началото на съвместния им живот и професионално сътрудничество. Публикация на нова монография на издателство Taschen.

Автопортрет:

No comments: